Waarom is kracht training zo belangrijk voor senioren?

Krachttraining we doen het allemaal steeds meer. Alleen de doelgroep die er het meeste baat bij heeft besteed hier doorgaans te weinig aandacht aan of voert het niet op het juiste niveau uit.

Spiermassa opbouwen is ook voor 55+ heel goed mogelijk. Daarnaast zou het juist voor deze doelgroep de hoogste prioriteit moeten hebben. Er zijn zoveel voorbeelden van klachten als stijve spieren, pijn bij bewegen en snel moe zijn. Die door goed te leren bewegen en je belastbaarheid weer op te schroeven. Vaak verdwijnen als snel voor de zon.

Je hoeft daarvoor niet langer dan 2x per week 30 min aan de krachttraining. Dan wordt er bij krachttraining vaak meteen gedacht aan heel zwaar tillen of saaie oefeningen met de vaste apparaten. Dit is maar een heel klein gedeelte van wat krachttraining kan zijn. Zelf probeer ik te kijken naar welke bewegingspatronen mensen het meeste moeite te kosten. Dan gaan we juist daarmee aan de slag. Dus houden we het zo dicht mogelijk bij het dagelijks leven.

Dus ben je ook helemaal klaar met alle pijntjes en niet meer alles kunnen doen wat je vroeger zo normaal vond? Stap dan nu uit die comfort zone en ga aan de slag met een krachtprogramma dat voldoet aan jou eisen.

Meer artikelen

Kan ik na mijn 50e nog spiermassa winnen?

Het verouderingsproces en spiermassa Het is een veelvoorkomende misvatting dat het onmogelijk is om na je 50e spiermassa op te bouwen.

Lees verder

Pijn of ongemak? begrijp het verschil en vind jezelf terug

Het verschil tussen pijn en fysiek ongemak is essentieel om de juiste aanpak te bepalen.

Lees verder

Daar ben ik te oud voor

We zijn samen al een tijdje aan het sporten. Na een paar maanden trainen en opgemerkt te hebben dat Petra steeds meer praatjes krijgt.

Lees verder

Active Life staat voor resultaat op het gebied van afvallen, spieropbouw en revalidatie. Samen voor resultaat!

Gratis proefles